Z dystrybutorami paliw każdy kierowca ma regularną styczność. Tankowanie to czynność, którą wykonujemy niemal bez zastanowienia średnio kilka razy w miesiącu. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak to się dzieje, że paliwo bezpiecznie i skutecznie z wielkiego zbiornika przedostaje się do naszego samochodu i nigdy się nie przelewa.
Klienci stacji benzynowej najczęściej mają do czynienia ze zbiornikiem na paliwo oraz tzw. pistoletem. W praktyce jednak proces tankowania wymaga zastosowania dość skomplikowanego oprzyrządowania. Warto dowiedzieć się, na jakiej zasadzie działają dystrybutory do paliw i od czego zależy ich bezpieczeństwo i skuteczność.
Dystrybutor paliw - budowa i działanie
To, co klienci widzą, wjeżdżając na stację benzynową w celu zatankowania pojazdu, to tak naprawdę niewielki element złożonego mechanizmu, który decyduje o tym, że paliwo z dystrybutora może bezpiecznie trafić do samochodu. Gdzie mieści się całe paliwo? Otóż zbiorniki na paliwo znajdują się pod ziemią. Ich rozmiary są bardzo duże, więc są w stanie zmieścić nawet od 50 do 100 tysięcy litrów. Sam dystrybutor, chociaż wyróżnia się niewielką wielkością, również spełnia istotną funkcję w całym procesie tankowania.
Każdy dystrybutor połączony jest z wielkim zbiornikiem podziemnym. Znajdują się w nim pompy, dzięki którym paliwo jest zasysane ze zbiorników, a także zawory umożliwiające cieczy drogę powrotną, czyli na dno zbiornika. Kiedy więc użytkownik naciska spust pistoletu, paliwo może bezpiecznie lać się bezpośrednio do baku.
Działanie pistoletu do paliwa
Charakterystyczną cechą pistoletów, która często zastanawia użytkowników, jest zdolność do blokowania przepływu paliwa, gdy bak jest pełny. Jak to możliwe? W głównej rurze pistoletu, czyli tej, którą wkładamy do baku, znajduje się cienka rurka, zakończona zbiornikiem powietrza i zaworkiem. Podczas dolewania benzyny do baku, wypychane jest z niego powietrze, którego miejsce zajmują ciężkie opary paliwa. W momencie, gdy w baki zamiast powietrza znajdują się już praktycznie same opary, zmienia się poziom ciśnienia w pistolecie. To z kolei prowadzi do otwarcia zaworu, wyssania powietrza ze zbiornika, który opadając, odcina dopływ paliwa. “Zablokowanie” pistoletu oznacza, że bak samochodu został zatankowany do pełna.